تغذیه خردسال

رژیم غذایی مناسب در سن یک سالگی کودک

 

در سن یک سالگی از شیر کامل گاو استفاده کنید، زیرا بدن کودکتان برای رشد و انرژی قابل ملاحظه‌ای که یافته است، نیاز به شیر دارد. (اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید یا در خانوادۀ خود سابقۀ چاقی، کلسترول بالا یا بیماری قلبی عروقی دارید، شاید پزشکتان توصیه کند که شیر کم چرب به کودکتان بدهید).
کودکتان در ۲۴ ماهگی می‌تواند به جای شیر کامل، از شیر کم چرب یا بدون چربی استفاده کند. شیر گاو در صورتی که در حد اعتدال مصرف شود، دارای مواد مغذی بسیار زیادی است که بدن کودک به آن‌ها نیاز دارد. کار‌شناسان تغذیه توصیه می‌کنند که کودکان یک ساله، حداقل ۴۵۰ گرم در روز شیر بنوشند. این مقدار نباید از ۷۰۰ گرم بالا‌تر برود.
برخی از کودکان عاشق شیر هستند و والدینشان نیازی به کلنجار رفتن با آن‌ها را ندارند، اما اجازه ندهید که بیشتر از ۷۰۰ گرم شیر بنوشند، زیرا ممکن است خودشان را با شیر سیر کنند و جایی برای سایر مواد غذایی که برای حفظ تعادل رژیم غذایی آن‌ها لازم است، باقی نگذارند.
از طرف دیگر، برخی از کودکان شیر گاو را دوست ندارند (حداقل بار اول). به علاوه، بافت، مزه و حتی دمای شیر گاو با شیر مادر و شیر خشک متفاوت است. والدین این کودکان می‌توانند بار اول ¾ از شیر خشک را با ¼ شیر کامل گاو مخلوط کنند و به تدریج شیر گاو را افزایش دهند تا این مقدار به %۱۰۰ برسد.
اگر کودکتان نمی‌تواند یا دوست ندارد شیر گاو بنوشد یا ترجیح می‌دهید سایر آشامیدنی‌های غنی شده از کلسیم مانند شیر غنی شدۀ سویا را به او بدهید، با پزشکتان راجع به سایر گزینه‌ها مشورت کنید

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن