روانشناسی خردسال

عادت‌های خواب ناراحت کننده

بیدار شدن از خواب با شنیدن جیغ و دادهای وحشتناک کودک، می‌تواند شما را آشفته و نگران کند. کودکان نوپا به اندازهٔ کودکان 3 یا 4 ساله کابوس نمی‌بینند، اما اگر کودکتان کابوس دیده است، احتمال دارد که تمام شب را بیدار بماند و به راحتی به خواب نرود. برای اطمینان خاطر دادن به او پشتش را مالش دهید یا او را در آغوش بگیرید. شاید آشفته شده یا ترسیده باشد. برای آرامش بیشتر او، پتو یا عروسک پارچه ای مورد علاقه اش را به او بدهید.
کابوس را با ترس‌های شبانه اشتباه نگیرید. هنگام ترس شبانه شاید چشمان کودکتان باز باشد. در این حالت او غلت می‌زند، گریه می‌کند و جیغ می کشد. ترس‌های شبانه خیلی رایج نیستند، اما ترسناک‌اند. مخصوصاً اینکه نمی توانید او را بیدار کنید یا به راحتی آرام کنید. ممکن است کودکتان بیدار به نظر برسد، اما در واقع اینطور نباشد.
اما نگران نباشید، ترس‌های شبانه آسیبی به او نمی‌رسانند. اگر هنگام ترس شبانه با تسلی دادن آرام می شود، این کار را انجام دهید. اما سعی نکنید او را مهار کنید. نزدیکش بمانید، خونسرد باشید و از اینکه به خودش آسیبی نمی‌رساند، اطمینان حاصل کنید. خیلی زود به خواب آرام خود باز می‌گردد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن