پزشکی خردسال

کودک و دندانپزشک

کودک و دندانپزشک

 

کثر والدین اعتقادی به بردن کودک خود به دندانپزشکی ندارند و معتقدند دندان‌های شیری اهمیتی ندارند اما این تصور اشتباه است. دندان‌های شیری سالم و قوی، کودک را در جویدن غذا و درست صحبت کردن کمک می‌کنند. اگر دندانهای پوسیده،شکسته و عفونی درمان نشوند، سلامت عمومی کودک نیز به خطر می‌افتد.دندانپزشک می‌تواند کودک را از بیماری‌های دندانی حفظ کند و به او کمک کند تا در طول زندگی خود از دندا‌ن‌های سالم و قوی برخوردار باشد.

اولین دیدار

بهتر است والدین در طول اولین سالگرد تولد کودک او را نزد دندانپزشک ببرند، دندانپزشک علاوه بر معاینه دندان‌های پوسیده و دیگر مشکلات، به والدین طریقه درست تمیز کردن دندان‌ها را یاد می‌دهد.

این کار یک فایده دیگر نیز دارد استرس کودک در مواجهه با دندانپزشک کاهش می‌یابد و به اصطلاح ترس او از دندانپزشکی می‌ریزد. کودکان اگر اولین بار با درد به دندانپزشک مراجعه ‌کنند استرس شدیدی پیدا کرده و از اعمال دندانپزشکی ترس بیشتری حس ‌می‌کنند. معمولا در اولین دیدار دندانپزشک به‌ ملایمت دندان‌ها و لثه‌‌های کودک را معاینه می‌کند. و تمامی وسایل دندانپزشکی را مطابق با فهم کودک برای او توضیح می‌دهد تا ترس کودک از محیط دندانپزشکی و وسایل آن ریخته شود.

اگر نیاز باشد عکس‌های رادیولوژی جهت تشخیص پوسیدگی یا رشد استخوان‌های صورت درخواست می‌شود. اکثر دندانپزشکان در اولین دیدار اقدامی بر روی دندان‌ها انجام نمی‌دهند تا کودک هیچ‌گونه دردی و آزاری را تجربه نکند. برای این منظور لازم است، والدین هم همکاری کنند و زمانی کودک را نزد دندانپزشک ببرند که تنها یک معاینه ساده و دادن دستورات بهداشتی برای او لازم باشد.

مسواک زدن

مسواک زدن کودک باید حداقل روزی دو بار (صبح و شب قبل از خواب) انجام شود. مدت زمان لازم برای هر وعده مسواک زدن بطور متوسط ۴ ــ ۳ دقیقه است. بهترین نوع مسواک برای کودکان مسواک‌های با دسته ضخیم و سر کوچک و موهای مصنوعی با انتهای گرد از نوع نرم است. روش مناسب مسواک زدن نیز با توجه به سن و وضعیت دندانی کودک و احیانا بیماری‌های او توسط دندانپزشک به والدین آموزش داده می‌شود. پس از ۲ سالگی از خمیر دندان فلورایددار به میزان بسیار اندک می‌توان استفاده کرد.

پس از ۳ سالگی برای تمیز کردن سطوح بین دندانی (که دور از دسترس موهای مسواک هستند) باید از نخ دندان استفاده کرد. نخ دندان بدون موم فلورایددار برای این منظور مناسب است.

مراجعه مرتب

ایرانیان اصولا عادت به مراجعه منظم به دندانپزشکی ندارند و معمولا هر وقت درد دندان به سراغشان بیاید یادی از دندانپزشکی می‌کنند. اما از نظر علمی توصیه می‌شود هر۶ ماه یکبار کودک نزد دندانپزشک برده شود. البته از آنجا که نیازهای دندانی هر کودک با کودکان دیگر متفاوت است دندانپزشک بهترین کسی است که می‌تواند برنامه مشخص را برای کودک تنظیم کند.

ده فرمان دندانگیر

۱) هیچ‌گاه برای رفتن به دندانپزشکی به کودک جایزه ندهید.

۲) جواب دادن به سوالات کودک راجع به دندانپزشکی و کارهایی که باید انجام شود را به دندانپزشک واگذار کنید.

۳) رفتن مرتب به دندانپزشکی، الگوی خوبی برای آینده کودکان می‌شود.

۴) هرگزبا تعریف داستان‌های ترس‌‌آور در مورد دندانپزشکی اضطراب در کودک شما ایجاد نکنید.

۵) سعی کنید رفتن به دندانپزشکی در ساعت مناسبی برای کودک باشد.

۶) اجازه ندهید در کودک هیجان در مورد رفتن به دندانپزشکی ایجاد شود.

۷) حتی‌الامکان در هنگام خواب به کودک شیر ندهید.

۸) از دادن مواد قندی، شکلات و شیرینی به کودک قبل از خواب پرهیز کنید.

۹) خوردن سبزیهای خام، پنیر و سایر لبنیات به سلامت دندانها کمک کنید.

۱۰) تعداد دفعات مصرف مواد قندی را در طول روز کاهش دهید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن