دوران بارداریقبل بارداری

تغذیه سالم مادران پیش از بارداری

تغذیه سالم مادران پیش از بارداری ، سلامت عمومی بدن و تمرین ورزشی روزانه از مهمترین فاکتورها پیش از اقدام به بارداری است.

میزان دریافت کافئین خود را محدود کنید. در زمان اقدام برای بارداری بهتر است میزان نسکافه های آماده و قهوه تلخ را به یک لیوان در روز برسانید.

اگر اضافه وزن یا کمبود وزن دارید به وزن ایده آل خود برسید. البته به این نکته توجه داشته باشید که در زمان اقدام برای بارداری به جای دو نفر نخورید. رژیم خود را آزاد نکنید و همه مواد غذایی را مجاز ندانید. این به آن معنی است که از مواد غذایی سالم و مغذی استفاده کنید.

پیش از بارداری اگر بیماری دارید آن را کنترل کنید. دیابت ، بیماری قلبی، فشار خون و …

حداقل روزی 30 دقیقه ورزش کنید. ورزش به افزایش قدرت بدنی شما بسیار کمک می کند.

مقدار زیادی غلات سبوسدار. میوه، سبزی، لبنیات کم چرب، گوشت، مغزها و حبوبات استفاده کنید. استفاده از دو لیوان شیر یا ماست. 2 لیوان سبزیجات، دو عدد میوه و مصرف مقدار مناسبی از گوشت، حبوبات، سویا و مغزها به افزایش ذخایر بدن و آمادگی بدنی بهتر برای دوران بارداری کمک می کنند.

مقدار کافی اسید فولیک دریافت کنید. غلات آماده مصرف غنی شده با اسید فولیک، حبوبات، مرکبات، اسفناج حاوی اسید فولیک بالایی بوده و جنین را از خطر ابتلا به آسیب های مغزی- نخاعی محافظت می کند. در واقع مصرف اسید فولیک از سه ماه قبل از بارداری تا سه ماه بعد از آن توصیه می شود. و نکته اینجاست که این آسیب ها تا قبل از اینکه بدانید باردار هستید یعنی تا قبل از یکماهگی جنین ممکن است اتفاق بیفتد. به سختی می توان مقدار اسید فولیک کافی را از طریق غذاها در این دوران دریافت کرد. به همین دلیل توصیه می شود خانم ها در سنین باروری روزانه مکمل اسید فولیک را دریافت نمایند. تا در صورتیکه بارداری ناخواسته داشتند از آسیب های احتمالی پیشگیری شود.

ماهی میل کنید. ماهی دو بار در هفته در دوران پیش از بارداری علاوه بر تضمین سلامت قلب و عروق بر مغز و رشد سیستم بینایی کودک شما تاثیر مثبت داشته. و دارای مقادیر زیادی پروتئین با کیفیت بالا، چربی کم و منبع بسیار عالی از اسیدهای چرب امگا3 است. همچنین مصرف ماهی می تواند خطر تولد زودهنگام نوزاد را کاهش دهد. سالمون جوان، تیلاپیا، تن ماهی و میگو مناسب هستند و میزان جیوه آنها کم است.

میزان شکر، آرد سفید، شیرینی، کیک ، شکلات، آبنبات، اسیدهای چرب اشباع موجود در دنبه ، روغن حیوانی و جامد را محدود نمایید. دریافت زیاد چربی های اشباع در این دوران می تواند یکی از علل تهوع شدید در دوران بارداری باشد.

هیچ وعده غذایی را از دست ندهید. سه وعده اصلی و حداقل یک میان وعده در طول روز داشته باشید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن