بعد بارداریدوران بارداریقبل بارداریهفته اول بارداریهفته بیست و پنجم بارداریهفته بیست و چهارم بارداریهفته بیست و دوم بارداریهفته بیست و سوم بارداریهفته بیست و ششم بارداریهفته بیست و نهم بارداریهفته بیست و هشتم بارداریهفته بیست و هفتم بارداریهفته بیست و یکم بارداریهفته بیستم بارداریهفته پانزدهم بارداریهفته پنجم بارداریهفته چهاردهم بارداریهفته چهارم بارداریهفته چهلم بارداریهفته دهم بارداریهفته دوازدهم بارداریهفته دوم بارداریهفته سوم بارداریهفته سی ام بارداریهفته سی و پنجم بارداریهفته سی و چهارم بارداریهفته سی و دوم بارداریهفته سی و سوم بارداریهفته سی و ششم بارداریهفته سی و نهم بارداریهفته سی و هشتم بارداریهفته سی و هفتم بارداریهفته سی و یکم بارداریهفته سیزدهم بارداریهفته شانزدهم بارداریهفته ششم بارداریهفته نهم بارداریهفته نوزدهم بارداریهفته هجدهم بارداریهفته هشتم بارداریهفته هفتم بارداریهفته هفدهم بارداریهفته یازدهم بارداری

پوست مادر در دوران بارداری

بارداری یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربیاتی است که یک زن طی زندگی خود از سر می‌گذراند. تجربه‌ای که البته با رخ دادن تغییرات زیادی در بدن مادر همراه است. که بخش زیادی از این تغییرات در پوست مادر اتفاق می‌افتد. در اینجا به تغییرات پوستی در طی دوران بارداری اشاره می‌کنیم. البته همه این تغییرات ممکن است در بدن یک خانم باردار اتفاق نیفتد. اما به هر حال آگاه بودن از آنها برای هر زنی که ممکن است در آینده تجربه بارداری را داشته باشد، لازم است.

تغییر رنگ پوست

علت بروز این پدیده هورمون‌هایی است که در دوران بارداری در بدن مادر ترشح می‌شوند و هورمون ملانین را تحریک می‌کنند و این هورمون هم باعث می‌شود رنگدانه‌های بیشتری از سلول‌های پوستی ترشح شود.

البته تغییرات پوستی گاهی آنقدر خفیف است که خود فرد یا اطرافیانش متوجه آن نمی‌شوند. گاهی هم تغییرات به گونه‌ای است که حالت آفتاب سوختگی را تداعی می‌کند. البته در این موارد تنها پوست صورت این حالت را داشته و پوست باقی بدن حالت طبیعی دارد.

مادر هایی که از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده می‌کنند و در خارج از خانه کلاه بر سرشان می‌گذارند، به میزان کمتری این تغییر رنگ پوست را در صورت خود خواهند داشت.

خطوط بارداری  (stretch mark)

این خطوط به رنگ‌های صورتی یا قرمز هستند. و به صورت عموما افقی روی ناحیه شکم، ران‌ها یا سینه‌ها ظاهر می‌شوند. و حالت آنها به گونه‌ای است که انگار پوست در آن نواحی تا‌خورده است. طی دوران بارداری میزان جریان خون مادر افزایش می‌یابد. و به دلیل افزایش وزن شکم، میزان فشار روی وریدهای قسمت تحتانی بدن افزایش می‌یابد. و این به معنای افزایش احتمال ابتلا به واریس پا است. مادر هایی که از ماه‌های اولیه بارداری، روی پوست ناحیه شکم خود کرم‌های پوستی حاوی ویتامین E و اسید آلفاهیدروکسی می‌مالیدند، با تعداد و شدت کمتر شاهد بروز خطوط بارداری بودند.

 خارش پوستی

افزایش تعریق و بالا رفتن گرمای بدن می‌تواند باعث بروز جوش‌های حساسیتی و چرکی در ناحیه شکم شود. در بعضی موارد دوش گرفتن با آب خالی، حتی چند بار در روز می‌تواند تمام این مشکلات را برطرف کند. پوشیدن لباس‌های نخی نازک و به حداقل رساندن تماس پوست شکم با لایه‌های مختلف لباس. و جلوگیری از تعریق هم می‌تواند شدت علائم را کاهش دهد.

 وریدهای واریسی

 رگ‌های واریسی رنگ‌های آبی یا سبز تیره‌ای هستند. که ضخیم شده و سفت به نظر می‌رسند و ظاهری زشت به پاها می‌دهند. بخشی از احتمال ابتلا به واریس ناشی از ژنتیک است. اما شما می‌توانید با برخی اقدامات ساده از احتمال ابتلا به این حالت بکاهید. مهم‌ترین نکته این است که از ایستادن یا نشستن در یک حالت ثابت برای مدت طولانی پرهیز کنید. در صورتی که باید بایستید، هر چند دقیقه یک‌بار برای مدتی کوتاه بنشینید یا راه بروید.

تیرگی هاله سینه‌ها

ناحیه سینه‌ها در بسیاری از مادر ها در طی دوران بارداری تغییر رنگ می‌یابد و تیره‌تر می‌شود. که این تیرگی پس از زایمان خودبه‌خود برطرف می‌شود. ضمنا این تغییرات رنگی پوست و تیره شدن ممکن است در خال‌ها و دانه‌های گوشتی پوست هم دیده شود.

جوش و آکنه

اگر می‌خواهید طی بارداری پوستی پر از جوش پیدا نکنید. روزی دو بار صورت‌تان را با یک شوینده بدون بوی مناسب پوست‌تان بشویید.

 این را هم بدانید که بسیاری از داروهای رایج ضدجوش، حتی آنهایی که بدون نسخه در داروخانه به فروش می‌رسند. برای استفاده در دوران بارداری مناسب نیستند و برای مصرف آنها حتما باید بروشور و نکات احتیاط دارو را مطالعه کنید.

 اگر نگران زیاد شدن جوش‌ها روی صورت یا بدن‌تان هستید حتما با یک متخصص پوست در این مورد مشورت کنید.

 خط سیاه (Linea nigra)

به طور معمول پس از زایمان، تیره‌تر شدن این خط برای چند روز روی پوست مادر ادامه می‌یابد. اما در طی ماه‌های پس از دوران بارداری، این خط بدون هیچ درمان و به صورت خود به خود محو خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن