روانشناسی خردسال

چگونه در برقراری ارتباط کودک مان با نوزاد جدید موفق شویم ؟


چگونه

****************

1- آماده شوید، آماده شوید و آماده شوید
وقتی که بحث در مورد بچه‌های کوچک است، همه چیز در مورد برقراری ارتباط کودک یا کودکان مان با نوزاد جدید بهتر پیش خواهد رفت اگر آنها بدانند چه چیزی در انتظارشان است. یک بچه‌ی جدید نیز از این قاعده مستثنی نیست.

2- به آنها وظیفه‌هایی محول کنید
بچه‌ها عاشق پذیرفتن مسئولیت‌های جدید هستند و شما می‌توانید از این ویژگی به نفع خودتان استفاده کنید. از تمام فرصت‌های ممکن برای کمک گرفتن از بچه‌ها بوسیله‌ی دادن «مأموریت‌های ویژه» به آنها استفاده کنید. این مأموریت می‌تواند سرگرم کردن بچه‌ی سوم در حین اینکه مادر مشغول جمع آوری ظروف است باشد، یا دور انداختن پوشک (و البته شستن تمیز دست‌ها با مایع دستشویی پس از آن) باشد. آن وظیفه هرچه که باشد، حتماً آن را مهم جلوه دهید و روی اینکه بچه‌های بزرگتر چقدر کمک کرده‌اند تأکید کنید. این کار نه تنها باعث خوشحالی آنها می‌شود،‌ بلکه با این کار باعث می‌شوید  در آینده نیز هروقت به کمک نیاز داشتید آن را داشته باشید، این یک برد دو جانبه است.

3- از آنها بخواهید معلم شوند
بیاید واقع‌بین باشیم، بچه‌ها فکر می‌کنند همه چیز را می‌دانند. از این ویژگی استفاده کنید و از آنها در یاد دادن چیز‌های مختلفی از حمام کردن گرفته تا نماز خواندن و دعا کردن به بچه کمک بگیرید. یکی از زیباترین چیزهایی که ممکن است از فرزندتان بشنوید می تواند زمانی باشد که بچه‌ی کوچکتر برای اولین بار لبخند بزند و کودک ۵ ساله‌تان به شما می گوید: «ما داریم بهش یاد می‌دیم مارو دوست داشته باشه!»

4-باهمه‌ی بچه‌ها یکسان رفتار کنید
البته این واقعاً ممکن نیست، ولی تلاش برای نشان دادن اینکه بچه‌های بزرگتر قرار نیست همیشه نسبت به نیازهای بچه‌ی کوچکتر در اولویت دوم باشند می‌تواند تفاوت‌های زیادی در برقراری ارتباط کودک با نوزاد جدید ایجاد کند. هر زمان که شانس این را دارید که بچه‌های بزرگتر را در اولویت قرار دهید بدون اینکه برای بچه‌ی کوچکتر خطری داشته باشد این کار را بکنید. گفتن چیزهایی مانند اینکه «می‌دانم ناراحت هستی ولی الان نوبت خواهر بزرگتر است»‌ می‌تواند به بقیه بچه‌ها یادآوری کند که آنها هنوز هم یک بخش مهم از خانواده هستند.

 

ارتباط میان بچه ها و نوزاد

5-به نکات مثبت اشاره کنید
چیزی که در مورد مایع دستشویی گفتیم را به یاد دارید؟ داشتن چند بطری از آن در سراسر خانه و اجازه دادن به بچه‌های بزرگتر رای اینکه هر زمانی که خواستند از آنها استفاده کنند خیلی مؤثر است. همچنین از زمانی که بچه‌ی جدید بدنیا می آید، می توانید امتیازات ویژه ای برای بچه ها قائل شوید؛ مثلا به آنها اجازه دهید هنگامی که در حال نگهداری بچه هستید بطور کنترل شده‌ای از تبلت و کامپیوتر و برنامه‌های آموزشی آن استفاده کنند. بدون اینکه بیش از حد روی این امتیازات تأکید کنید، گاهی بد نیست به آنها یادآوری کنید که آمدن بچه‌ی جدید نکات مثبتی نیز داشته‌است.

6-به آنها کمک کنید محبت کودک جدید را حس کنند
شاید این را متوجه نشوید اما فرزند جدیدی که وارد خانواده می شود می تواند خواهر یا برادر بزرگ تر از خودش را حتی بیشتر از شما دوست داشته باشد. شاید این قضیه ناشی از این است که بچه‌ها از لحاظ ذهنی به یکدیگر نزدیک‌تر هستند یا اینکه بیشتر به هم شباهت دارند، ولی برای یک کودک، بچه‌ها خیلی خیلی جذاب‌تر از بزرگترها هستند. پس برای برقراری ارتباط کودک تان با نوزاد جدید یادآوری اینکه بچه‌ی جدید چقدر خواهر و برادرش را دوست دارد؛ فراموش نکنید. حتما بچه‌ها خیلی بابت اینکه باعث شوند نوزاد اولین لبخندش را بزند هیجان‌زده خواهند شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن