روانشناسی خردسال

تقویت مغز نوزاد در ماه بیست و سوم تولد

تقویت مغز نوزاد در ماه بیست و سوم تولد

 

 برخی از کودکان جهش زبانی ندارند، اما در عوض نمودار زبانی آن‌ها به طور مداوم افزایش می‌یابد و بین 14 تا 22 ماهگی این 500 کلمه کم‌کم به 50 کلمهٔ قبلیشان افزوده می‌شود.
 این قاعده هم در مورد دختران و هم پسران صدق می‌کند، اما دختران کمی از پسران جلوتر هستند
با تمام این حرف‌ها، باید زبانی را استفاده کنید که هم رشد زبانی کودکتان را افزایش دهد و هم رفتار خوبی را در او ایجاد کند. در زیر سه شیوه را ارائه می‌کنیم:

  • خواسته‌های کودکتان را شناسایی کنید. وقتی کودکتان به جعبهٔ بیسکویت اشاره می‌کند، فقط بیسکویت را به او ندهید، بلکه اول از او بپرسید “بیسکویت می خواهی؟” از این طریق با رسیدن “زمان جهش تولید زبان” او می فهمد به جای این که ناله کند، باید بگوید “بیسکویت می‌خواهم
  •  به رفتار مثبت او توجه کنید تا این رفتار در او تقویت شود! از آنجایی که مهارت زبان دریافتی کودکتان اکنون در اوج خود قرار دارد، دربارهٔ رفتارهای مثبت و خوشایندی که به طور مرتب بروز می‌دهد، صحبت کنید تا از این طریق، چنین رفتارهایی را در او تقویت کنید. حواستان باشد که صحبت‌های شما با مادر بزرگش را دربارهٔ رفتارهایی که نمی‌پسندید، نشنود (این توصیه را از هفتهٔ 54 باید به یاد داشته باشید)
  • از گفتن کلمات شرم آور جلوگیری کنید. بچه ها اهل تقلید هستند و همانطور که از کارهایتان تقلید می‌کنند، از حرفهایتان نیز نسخه‌برداری می‌کنند. اگر گهگاهی در حضور کودکتان تند صحبت می‌کنید و یا ناسزا می‌گویید، سعی کنید این رفتار را ترک کنید. در غیر این صورت با دیدن چنین رفتارهایی از او تعجب نکنید  

کاربرد غلط ضمایر، در تلاش‌های نخست کودکتان در استفاده از آن‌ها، مسأله‌ای کاملاً طبیعی است و حتی با تلاش برای استفاده از ضمایر ملکی، این مسأله پیچیده‌تر هم می‌شود. آن را نادیده بگیرید و به صحبت‌هایتان ادامه دهید و هنگام صحبت کردن با کودکتان از ضمایر استفاده کنید. خودتان ضمایر را درست به کار ببرید، اما مسقیماً اشتباه او را اصلاح نکنید. برای مثال اگر به جای اینکه بگوید “کفش‌هامو در آر” گفت “کفش‌هاتو در آر”، در پاسخ بگویید “باشه الان کفش هاتو در می‌آورم” یا بپرسید “می‌خوای من کفش‌هاتو در آرم؟”
یاد گرفتن ضمایر نه تنها زبان کودک نوپایتان را غنی‌تر و صحیح‌تر می‌کند، بلکه گام مهمی در جهت شناخت خود است. بنابراین وقتی که با شناسایی تمام اموال خود با استفاده از “مال منه!” بیش از حد به شناخت خود می‌پردازد، نگران نشوید.  و اما در مورد اینکه کودکان در این سن قشقرق به پا میکنند باید گفت : در آینده، کودک نوپایتان قطعاً به میزان زیادی قشقرق بپا خواهد کرد. بنابراین به جای بی‌اعتنایی به قشقرق‌ها و یا تنبیه شدید او، موارد زیر را امتحان کنید:

  • خونسردی خود را حفظ کنید. اگر صبرتان به سر آمده، احساسات خود را وارد این قشقرق‌ها نکرده و اوضاع را بدتر نکنید. یک نفس عمیق بکشید و تا جایی که می‌توانید با خونسردی واکنش کودکتان را تماشا کنید.
  • عصبانیت او را تأیید کنید و با او حرف بزنید تا خودش متوجه شود: “می‌دونم که اون قیچی رو می‌خوای و برای اینکه ازت گرفتمش اینقدر عصبانی شده‌ای، اونو ازت گرفتم چون نمی‌خوام به خودت صدمه بزنی.”
  •  نزدیک او بمانید تا از این وضعیت بیرون بیاید. با ماندن در کنار او، توجه‌تان به او تقویت می‌شود، بدون اینکه به طور آمرانه‌ای رفتار او را کنترل کنید.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن