آموزش خردسال

چگونه توالت رفتن را به کودکان آموزش دهیم ؟

بهترین فصل برای آموزش توالت رفتن، بهار و تابستان است؛ زیرا در این فصل ها، لباس کودک، کمتر است و شست و شو راحت تر انجام می شود. افزون بر این، لگن را می توان در فضای باز قرار داد. مناسب ترین سن، 18 تا 24 ماهگی است و پیش از این سن مطلوب نخواهد بود.

زمان آموزش از 2 هفته تا 2 ماه طول می کشد و به ندرت ممکن است تا 6 ماه هم ادامه یابد.

توجه داشته باشید که پسران، دیرتر از دختران، این مطلب را می آموزند. این آموزش نباید با موقعیت های استرس آور، یعنی فشارهای روحی کودک (از شیر گرفتن، جدا کردن برای خواب، تعویض خانه، تولد یا قبل از تولد نوزاد جدید ، ترس و …) همزمان باشد که در این صورت، مقاومت روانی خواهد داشت و آموزش به سامان نمی رسد.

چند نکته اساسی

1- آمادگی جسمانی کودک: باید عضلات مثانه کودک سفت باشد. نشانه ضعیف بودن عضلات، کم بودن فاصله ادرار در پوشک است. در صورت ضعف عضلات، آموزش را تا 5 ماه به تأخیر بیندازید و اگر مشکل، تا 4 سالگی حل نشد، به پزشک مراجعه کنید.

2- بردباری والدین: بردباری والدین، به ویژه مادر، در این مسأله ضرورت دارد. اگر خودتان در موقعیت استرس (فشار روحی) هستید، اقدام نکنید. شتاب در آموزش توالت رفتن، سبب فشار روحی کودک می شود؛ فشار روحی اضطراب می آورد؛ اضطراب سبب تکرر ادرار می‌شود و آموزش به تأخیر خواهد افتاد.

3- عدم استفاده از زور و اهرم فشار: در این مسأله، به هیچ وجه از زور و اهرم فشار استفاده نکنید.

چگونگی آموزش

همراه با کودک خود لگنی را بخرید و در گوشه حمام یا توالت قرار دهید تا زمانی که بپرسد : این چیست ؟ به او بگویید که لگن را برای چه کاری تهیه کرده اید و بر روی آن، بر چسب‌هایی از شکل حیوانات بزنید و نامش را نیز بر روی لگن بنویسید و بگویید : این لگن از آن تو است.

خوب است ابتدا با لباس، روی لگن بنشیند و بعد به مدت یک هفته، روی شورت پارچه ای، شورت گرهی را ببندید و پس از یک هفته، او را رها کنید. بهترین شلوار برای این موقعیت، شلوار گشاد و راحت، و کشدار است.

ابتدا از آموزش عمل دفع آغاز کنید؛ زیرا فرصت کافی برای اعلام دارد. زمان دفع، به طور معمول، 2 یا 3 بار در روز، بعد از غذا یا پس از خواب است.

وقتی اعلام می کند، با چهره ای آرام و شاد و بدون شتاب به سویش بروید تا احساس نکند برای شما دردسر ایجاد کرده است؛ زیرا ممکن است برای پرهیز از ایجاد دردسر، عمل دفع را اعلام نکند.

پس از اعلام، او را به آرامی روی لگن بنشانید و برایش قصه یا شعر بخوانید یا برایش نقاشی کنید. می توانید خرس پشمالو یا عروسکش را در اختیارش بگذارید تا سرگرم شود. توجه داشته باشید که لگن، سرد و سفت نباشد و بدون کودک به پلاستیک، حساسیت نداشته باشد. در این صورت می توانید از پمادهای ضد حساسیت استفاده کنید.

اگر تا 5 دقیقه بعد، عمل دفع را انجام نداد، اجازه دهید بر خیزد و ساعتی بعد، آن را تکرار کنید. اگر چند لحظه پس از برخاستن از روی لگن، عمل دفع را انجام داد، عصبانی نشوید و آن را به حساب لجبازی او نگذارید. احتمال دارد یبوست، سبب تأخیر در دفع شده یا این عمل برای جلب توجه باشد. در این صورت فقط اظهار تاسف کنید.

برای اموزش ادرار، همیت عمل را حدود 8 تا 10 بار تکرار کنید. اگر تا حداکثر 2 ماه موفق نشد و مقاومت کرد، معلوم می شود وارد جنگ قدرت با مادر شده است؛ بنابراین، برای مدت 4 تا هفته او را رها سازید و پس از این مدت، دوباره آغاز کنید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن