پزشکی خردسال

بیماری های ناشی از آلودگی هوا و عوارض آن بر کودکان


آلاینده های هوا باعث بروز اختلالات و بیماریهای مختلف نظیر سوزش و خارش در چشم , گوش , بینی و ایجاد سردرد، حالت تهوع، سر گیجه، بی حالی، میگرن، انواع بیماریهای آلرژیک، بروز لکه های پوستی روی دست و صورت به خصوص در بانوان و در سطوح بالاتر، اختلال در سیستم عصبی بدن، التهاب ریه، آسم ، عفونتهای مجاری تنفسی، سرطان ریه، بیماریهای قلبی و عروقی و سکته های قلبی می شوند. طبق آخرین تحقیقات که انجام شده است اسپری ها، شوینده ها، خوشبو کننده های هوا، شیشه شوی ها، پاک کننده های لوازم خانگی و اداری … احتمال ابتلا به بیماری آسم را 50 درصد افزایش می دهند.ذرات موجود در اسپری ها مانند دود و سایر آلاینده ها از طریق هوا قابل انتقال بوده و ورود آنها به دستگاه تنفسی انسان بسیار خطرناک می باشد.
با توجه به تکامل اعضای بدن در اوایل زندگی (دوران کودکی)، آلودگی باعث بروز تغییرات غیر قابل برگشت در اعضای مختلف می شود. یکی از مهمترین عوارض ایجاد تغییراتی در بافت عضله قلب و بزرگ شدن قلب است که می تواند در دراز مدت به نارسائی قلب منجر شود. همچنین قرار گرفتن شیر خواران در معرض آلودگی هوا می تواند تغییراتی در رگها ایجاد کند که باعث تشدید تصلب شرایین در بزرگسالی شود. دستگاه تنفس هم از آسیب پذیرترین اعضای بدن در برابر آلودگی هواست.
کودکان از راه دهان نفس می کشند و راههای هوایی باریکتری دارند . لذا مقدار بیشتری از آلاینده ها در دستگاه تنفس آنها باقی می ماند. در زمان فعالیت شدید، هوا و در نتیجه آلاینده های موجود در آن 20 تا 50 درصد بیش از بزرگسالان در بدن کودکان جذب می شود. قدرت ایمنی کودکان در مقابله با بیماریهای عفونی و آلژیک کمتر از بزرگسالان است.
خانواده ها باید آگاه باشند که پاک نگه داشتن فضا و هوای منزل در بیماری های تنفسی کودکان بسیار موثر تر از محیط بیرون است. یعنی هم شهر آلوده داریم و هم خانه آلوده.
در حال حاضر با صرف هزینه کم با دستگاههای تصفیه هوا می توان در جهت بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان، منازل مسکونی، دفاتر کار و خودروی شخصی خود گام برداشت.
دستگاههای تصفیه هوا به دلیل دارا بودن فیلتر های نوع پیش فیلتر قابل شستشو , کربن اکتیو , هپا , Tio2 دی اکسید تیتانیوم , فیلتر ESP , لامپ UV و یونایزر , توانایی از بین بردن انواع متنوعی از آلودگی ها و مواد آلرژی زای محیط های بسته را دارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن