پزشکی کودک

کونژیکتیویت (التهاب ملتحمه چشم)

 

 

پلک فرزند من صورتی رنگ است و ترشحات دلمه بسته دارد. آیا چشم او عفونت کرده است؟

اگر سفیدی یک یا دو چشم فرزندتان و لبه تحتانی هر یک از پلک هایش قرمز است به احتمال زیاد ملتحمه چشم او دچار التهاب شد است که به عنوان چشم صورتی یا قرمز نیز نامیده می شود. کونژیکتیویت وقتی رخ می دهد که عفونت یا مواد آلرژن یا بعضی مواد محرک سبب تحریک و التهاب غشا شفافی می شود که سفیدی چشم و داخل پلک را پوشانده است. هنگامی که سیستم ایمنی چشم فرزندتان بطور طبیعی بر علیه عوامل خارجی و عفونت فعالیت می کند، واکنش ملتحمه سبب اشک آلود شدن چشم همراه با ترشحات دلمه بسته می شود. درمان به موقع کونژیکتیویت مهم و قابل اهمیت است. بنابراین بلافاصله بعد از اینکه این علائم را مشاهده کردید با پزشک فرزندتان تماس بگیرید.

چطور می توانم بفهمم که عامل ایجاد کننده کونژیکتیویت چه بوده است؟

پزشک معالج فرزندتان چشمهای او را معاینه می کند و با سؤالاتی که از شما می پرسد عوامل احتمالی موجود را بررسی می کند:

اگر کونژیکتیویت فرزند شما به همراه سرماخوردگی باشد، احتمالا ویروس عامل کونژیکتیویت است. ویروسها شایع ترین علت و عامل کونژیکتیویت هستند.

اگر چشمان فرزندتان ترشحات ضخیم زرد رنگ دارد که موجب دلمه بسته و موجب چسبندگی پلک ها شده باشد، احتمالا عامل آن باکتری مثل استافیلوکوک، استرپتوکوک یا هموفیلوس است.

اگر چشمهای فرزندتان متورم شده، خارش دارد و علاوه بر چشمان قرمز، اشک ریزش و آبریزش بینی نیز داشته باشد آلرژی و حساسیت به مواد محرک مثل گرد و غبار، گرده گلها یا دود سیگار مطرح است. کونژیکتیویت آلرژیک معمولا عفونی نمی شود؛ اما اگر فرد مرتب در معرض آلرژن باشد احتمال عفونت نیز وجود دارد.

چطور می توانم کونژیکتیویت را درمان کنم؟

درمان کونژیکتیویت به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد.

کونژیکتیویت ویروسی:

کونژیکتیویت ویروسی معمولا در عرض یک هفته خود به خود بهبود پیدا می کند. پزشک به شما توصیه خواهد کرد که با آب گرم چشمان او را شستشو داده و ترشحات خشک شده را به آرامی با آب گرم پاک کنید. اگر چشمان او بعد از دو هفته بهتر نشد حتما به پزشکش اطلاع دهید.

اگر فرزندتان کونژیکتیویت ویروسی یا باکتریایی داشته باشد کمپرس گرم ممکن است سبب کاهش درد و راحتی او شود. با یک پارچه پاک و استریل که با آب گرم خیس شده است بطور آرام هنگامیکه او در حال گوش دادن به موسیقی یا داستانی است چشمان او را پاک کنید.

 هشدار

کونژیکتیویت ویروسی و باکتریایی شدیدا مسری و واگیردار هستند، مواظب باشید که از پخش شدن این عفونتها جلوگیری کنید. بعد از هر بار مراقبت از چشمان فرزندتان دستهایتان را به خوبی بشویید. حوله، لباس و رختخواب او را از دسترس دیگران دور نگه دارید و آنها را مرتبا شستشو دهید.

در مورد حضور فرزندتان در مدرسه، باید ببینید برنامه و خط مشی مدرسه فرزندتان در این مورد چگونه است. بعضی از مدارس بعد از 24 ساعت از شروع درمان اجازه حضور به دانش آموز را سر کلاس می دهد. بعضی از مدارس تا پاک شدن تمام علائم و نشانه های بیماری اجازه حضور سر کلاس را به دانش آموز نمی دهند.

 

کونژیکتیویت باکتریایی:

اگر عامل کونژیکتیویت باکتری باشد پزشک معالج برای حدود 7 روز قطره و پماد آنتی بیوتیک تجویز می کند. ممکن است شما فکر کنید استفاده از پماد راحتتر از قطره است. دستهای خود را تمیز بشویید سپس به آرامی پلک پایین چشم فرزندتان را کمی پایین بکشید و سپس یک لایه پماد در طول پلک تحتانی بمالید.

وقتیکه فرزندتان پلک می زند یا پلکهایش را می بندد پماد داخل چشمش می رود.

اگر از قطره استفاده می کنید آنرا در گوشه داخلی چشمش بچکانید. وقتیکه چشمهایش بسته است چکاندن قطره راحتتر است و بعد از باز کردن چشمها قطره داخل چشم می رود.

قبل و بعد از چکاندن قطره حتما دستهایتان را بشویید. هرگز این داروها را مشترکا با فرد دیگری استفاده نکنید. داروهای قدیمی و استفاده شده کاملا استریل نیستند و ممکن است عفونت را بدتر کنند.

دارو را بطور منظم و تا پایان طول درمانی که پزشک تعیین کرده است استفاده کنید؛ حتی اگر علائم و نشانه های بیماری تخفیف یافته یا برطرف شده باشد. آنتی بیوتیک را قطع نکنید در غیر این صورت ممکن است عفونت عود کند. پزشک احتمالا به شما توصیه می کند قبل از استفاده از دارو چشمهای فرزندتان را با آب گرم بشویید و ترشحات خشک شده را از روی چشمش پاک کنید زیرا وجود مایع عفونی روی چشم می تواند اثر آنتی بیوتیک را کم کند، بعلاوه فرزند شما ممکن است از کمپرس گرم لذت ببرد.

کونژیکتیویت آلرژیک:

ازآنجائیکه تماس فرزند شما با یک ماده آلرژن سبب این نوع کونژیکتیویت شده است، بهتر است آن آلرژن را شناخته و فرزندتان را از آن دور نگه دارید. اگر کونژیکتیویت آلرژیک سبب سلب آرامش و آسایش فرزندتان شود ممکن است پزشک معالجش برای او قطره تجویز کند (بعضی از آنها فقط برای چند روز باید استفاده شوند. اطلاعات کافی را در این مورد از پزشک یا داروساز بخواهید) و اگر فرزندتان آلرژی دیگری غیر از کونژیکتیویت داشته باشد، ممکن است پزشک او آنتی هیستامین خوراکی داروهای دیگر ضد آلرژی را تجویز کند. کمپرس سرد نیز در این موارد کمک کننده است.

 
 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن