پزشکی خردسال

بیماری ها و مشکلات نوزاد در ماه پانزدهم تولد

نگرانی دربارۀ وزن کودک
از آنجایی که کودکان نوپای کم سن و سال، به نظر اکثر افراد کم غذا می‌خورند و «با خوردن هوا زندگی می‌کنند»، اغلب نگران کمبود وزن کودک خود می‌شوید. اگر او خیلی فعالیت می‌کند، ممکن است میزان کالری دریافتی او کمتر از میزان کالری مصرفی‌اش باشد. همچنین وجود میکروب نیز می‌تواند عامل کاهش‌دهندهٔ وزن باشد. در این سن، کم وزنی به ندرت نشان دهندۀ بیمار بودن کودک است، اما خوب است که در صورت وجود نگرانی، به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید.
اما در این عصر که استعداد چاقی رو به افزایش است، ممکن است نگران اضافه وزن او باشید. اگر کودکتان چاق به نظر می‌رسد، یادتان باشد که او هنوز مانند یک نوزاد رشد می‌کند و همین طور که قد می‌کشد، بیشتر راه می‌رود و می‌دود، لاغر خواهد شد.
برای کمک به شکل گیری عادت‌های سالم در او، به جای خوراکی‌های شیرین، به او خوراکی‌های سالم بدهید و فرصتی برای انجام بازی‌های فعالانه در اختیارش قرار دهید. او را به خوردن میوه و نوشیدن آب تشویق کنید (به جای نوشیدن آب میوه). در صورت وجود هر گونه نگرانی در خصوص رشد کودکتان با پزشک صحبت کنید. پزشک، صدک وزن و قد او را دنبال کرده و از اینکه در مسیر رشد سالمی قرار دارد، اطمینان پیدا می‌کند.
اگر از نظر پزشک، کودکتان اضافه وزن دارد، توصیه می‌شود که به او شیر کم چرب بدهید. به کودکتان اجازه ندهید که تمام روز با شیشه شیر و یا آب میوه در خانه پرسه بزند. اگر به کودکتان آب میوه می‌دهید، آن را به ۱۲۰ تا ۱۸۰ گرم در روز کاهش دهید. می‌توانید آن را با آب رقیق کنید تا مقدارش افزایش پیدا کند.
هر‌گاه که ممکن بود، به جای غذاهایی که با قاشق خورده می‌شوند، غذای انگشتی به او بدهید. وقتی او خودش غذا می‌خورد، یاد می‌گیرد تشخیص بدهد که چه موقع گرسنه است و کِی سیر شده است. اما مقدار غذاهای سالم کودکتان را تا زمانی که پزشک دستور نداده محدود نکنید، در این صورت ممکن است مواد مغذی مورد نیاز بدن در حال رشد او، به اندازۀ کافی تأمین نشود.

دارویی خوب برای سرماخوردگی‌های بد
سرماخوردگی نه برای شما خوشایند است و نه برای کودکتان. زیرا عامل سرماخوردگی ویروس است و هیچ درمانی به جز گذر زمان وجود ندارد. برای درمان گرفتگی، آبریزش بینی و سرفه، از دادن داروهای بدون نسخه اجتناب کنید. این دارو‌ها تأثیر گذار نیستند و ممکن است عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند.
خوشبختانه راه‌هایی برای بهتر شدن حال کودک شما وجود دارد. یک مرطوب کنندۀ خنک، هوا را مرطوب نگاه داشته و عمل تنفس را آسان‌تر می‌کند. برای گرفتن تأثیری مشابه آن، چند قطره اسانس نعناع، اکالیپتوس یا روغن صنوبر به دستگاه بخور اضافه کنید.
به او جوشاندۀ رقیق و خنک بابونه بدهید. به طور کلی مایعات (سوپ، آب، آبمیوه) تسکین‌دهنده بوده و آب بدن را تأمین می‌کنند. بهتر است قبل از استفاده از هر گونه درمان از جمله درمان‌های جایگزین، با پزشک مشورت کنید.
همچنین در صورت مشاهدۀ موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:
حال کودکتان بعد از گذشت ۵ تا ۷ روز، به جای اینکه بهتر شود، بد‌تر شود
علائم سرماخوردگی بیشتر از دو هفته ادامه پیدا کنند
تب او به ۳۹ درجۀ سانتیگراد رسیده باشد
سرفه‌هایش بد‌تر شده و یا خس خس کند
گوش‌هایش را بکشد یا بمالد
خیلی خسته یا بی‌رمق به نظر برسد

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن