تغذیه کودک

تغذیه کودک شیر خوار از 6 تا 12 ماهگی

تغذیه کمکی در پایان 6 ماهگی (180 روزگی) شروع می شود، همزمان با شروع غذای کمکی تغذیه با شیر مادر باید همچنان مکرر و بر حسب میل و تقاضای شیر خوار ادامه داشته و حتی دفعات تغذیه با شیر مادر افزایش می یابد. همچنین در این زمان باید بر اساس نیاز کودک به او آب جوشیده سرد شده داد.

اگر غذای کمکی را زود شروع کنیم چه مشکلاتی پیش خواهد آمد ؟

اصولا”شروع غذای کمکی قبل از پایان 6 ماهگی به دلیل آماده نبودن دستگاه گوارش شیرخوار برای پذیرش غذاهای دیگر غیر از شیر اقدام نا درستی است ،چون دستگاه گوارش کودک هنوز تکامل نیافته است وبا کوچکترین آلودگی به علت عدم رعایت بهداشت امکان ابتلاء به عفونتها از جمله اسهال ، افزایش می یابد وباعث کاهش یا توقف رشد شیر خوار می شود . از طرف دیگر شروع زود رس تغذیه تکمیلی سبب کاهش مدت زمان مکیدن پستان مادر توسط کودک ودر نتیجه کاهش شیر مادر می شود ، بعلاوه ممکن است غذای کمکی در مقایسه با شیر مادر انرژی و مواد مغذی کمتری به کودک برساند که موجب اختلال رشد کودک و نهایتا”سوء تغذیه او می شود . همچنین زود شروع کردن تغذیه تکمیلی احتمال بروز حساسیت را در کودک افزایش می دهد .

اگرغذای کمکی دیر شروع شود چه مشکلاتی پیش می آید ؟

بعد از سن 6 ماهگی نیاز غذایی کودک تنها با خوردن شیر مادر تامین نمی شود وبا ید علاوه بر شیر مادر به کودک غذای کمکی داده شود در غیر این صورت رشد کودک کند یا حتی متوقف شده و منجر به سوء تغذیه او می شود . البته این بدان معنی نیست که باید دفعات شیردهی را کم کرد بلکه باید مادر را ترغیب کرد که هر زمان که کودک تمایل داشت شیر خود را به او بدهد وبر اساس سن کودک چندنوبت نیز غذای کمکی بعد از شیر مادر به او بدهد. اگر غذای کمکی دیر شروع شود کودک تمایل خود را به خوردن غذاهای دیگر وامتحان کردن مزه و طعم های جدید از دست می دهد.
همچنین تکامل عمل جویدن به تعویق می افتد وکودک غذای دیگری جزء شیر مادر ویا مایعات را نمی خورد که این خود منجر به کم غذایی ، اختلال رشد وسوء تغذیه می شود .

مناسب ترین غذاها برای تغذیه  تکمیلی چیست ؟

غذایی که برای کودک به عنوان غذای کمکی انتخاب میشود باید خصوصیات زیر را دارا باشد :

1- نرم وسهل الهضم باشد .

2- مواد اولیه آن در دسترس باشد .

3- قیمت آن ارزان ومناسب عادات غذایی خانواده باشد .

4- مقوی ومغذی باشد

5- تازه، پاکیزه وبهداشتی باشد

6- کاملا” پخته وبعد از خنک شدن مصرف شود .

اصولی که در تغذیه تکمیلی باید رعایت شود:

1- مواد غذایی باید از نظر مقدار ونوع بتدریج به غذای شیر خوار اضافه شود .

2- ابتدا از یک نوع غذای ساده شروع وبتدریج به مخلوطی از چند نوع غذا تغییر داد .

3- از مقدار کم شروع وبه تدریج بر مقدار آن افزوده شود .

4- بین اضافه کردن مواد غذایی مختلف حدود 7- 5 روز فاصله لازم است. زیرا شیر خوار باید به یک نوع غذا عادت کند و بعد غذای جدید اضافه شود. اضافه کردن یک به یک مواد سبب می شود اگر ناسازگاری به یک ماده غذایی داشته باشد شناخته شود همچنین دستگاه گوارش کودک فرصت پیدا می کند تا به غذا عادت کند.

5- ابتدا باید غذا رقیق باشد مثلا” غلظت آن کمی بیشتر از شیر مادر باشد. سپس به تدریج بر غلظت آن افزوده شود. سفت کردن تدریجی غذا سبب یاد گرفتن عمل جویدن می شود .

6- اگر در شروع غذای تکمیلی شیر خوار به غذای خاصی بی میل بود در خوردن آن نبا ید پا فشاری کرد می توان یک تا دو هفته آن غذا را حذف وسپس دوباره به او داد .

نحوه شروع وادامه غذای کمکی :

غذاهای کمکی در پایان 6 ماهگی( 180 روزگی ) شروع می شود. همزمان با شروع غذای کمکی تغذیه با شیر مادر باید همچنان مکرر وبر حسب میل وتقاضای شیر خوار ادامه داشته وحتی دفعات تغذیه با شیر مادر افزایش می یابد .

غذای کمکی مناسب چه خصوصیاتی دارد؟

 غذای کمکی باید در حجم کم، دارای کالری مطلوب بوده و حاوی پروتئین و ریزمغذی‌‌های لازم باشد.

 با قوام مناسب ببرای سن شیرخوار تهیه شود، کاملاً پخته و نرم باشد تا کودک بتواند آن را به راحتی بلع کرده و هضم نماید.

 متناسب با عادات غذایی خانواده و مورد علاقه و میل کودک باشد.

 با استفاده از مواد غذایی تازه و قابل دسترس و به روش پاکیزه و بهداشتی تهیه شود.

 نمک‏، شکر و ادویه تند به آن اضافه نشود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن