دوران بارداریهفته پانزدهم بارداری

وضعیت بدن مادر در هفته پانزدهم

 

بدن مادر در هفته پانزدهم احتمالا تا حدود 2 کیلوگرم یا کمی بیشتر وزن اضافه کرده است. اگر میزان اضافه وزن مادر کمی کمتر یا بیشتر از این مقدار است خیلی نگران نشوید. میزان اضافه وزن در خانمهای حامله با یکدیگر متفاوت است.

هرچند شما با نوسانات دوره حاملگی خو گرفته اید، اما ممکن است هر از چند گاهی با بروز یک عارضه جدید غافلگیر شوید.

 اگر دچار گرفتگی بینی شدید می توانید آن را هم از جمله عوارض حاملگی فرض کنید. زیرا افزایش هورمون استروژن ممکن است به تورم غشاء مخاطی و در نتیجه تولید مخاط بیشتر منجر شود. حجم خون شما نیز در حال افزایش است که در نتیجه موجب گشاد شدن رگهای شما (که شامل رگهای بینی نیز می شوند) می گردد. در نتیجه ممکن است گاهی اوقات خون دماغ شوید.

اگر سایز پاهایتان کمی بیشتر شده است تعجب نکنید این امر بدلیل تولید هورمون پروژسترون است.

در ضمن ممکن است احساس نمایید که پوست تان چرب تر شده است در این صورت بهتر است کرم های خود را تغییر دهید.

سینه های شما بزرگتر و سنگین تر از قبل هستند بهتر است از سینه بند مناسب تری استفاه نمایید تا آسایش بیشتری داشته باشید.

یکی دریگر از علائمی که ممکن است برای زنان باردار ایجاد شود، دیده شده رگ های واریسی است. برخی بر این باورند که این حالت بعلت افزایش وزن دوران بارداری است. ولی این حالت به علت افزایش گردش خون است که به رگ ها فشار آوره و سبب عریض شدن و نامنظم شدن آنها می شود. برای اجتناب از این حالات با پیاده روی می توان گردش خون را بالا برد و این حالت را تسکین داد. ضمنا زمان هایی که نشستید پاهای خود رابالاتر از زمین قرار دهید. این امر به بهبود و تسکین درد کمک شایانی میکند. و البته سعی نمایید که زیاد در حالت ایستاده قرار نگیرید.

یکی از معضلات رایج دوران بارداری عفونت ادراری است. با تخلیه بموقع ادرار و شستن مرتب مخصوصا از جلو به عقب و نه برعکس میتوان از این معضل جلوگیری نمود. ولی در صورت احساس سوزش و خارش و یا بوی بد به پزشک خود مراجعه

نمایید.

در هفته پانزدهم پزشک می تواند وضعیت بدن و رحم وضعیت بدن مادر را اندازه گیری کند. در هفته 20 طول رحم حدود 20 سانتی متر خواهد بود. برخی از زنان به اشتباه فکر می کنند این اندازه گیری به اندازه کودک در ارتباط است. ولی اینگونه نیست و این تنها اندازه رحم شماست. اندازه واقعی کودک شما با سونوگرافی مشخص می شود.

در این دوران، بارداری واقعاً نفس شما را می گیرد. و این حالت تا انتهای بارداری ادامه دارد. و علت آن بزرگ شدن رحم و در نتیجه فشار آوردن به دیافراگم می باشد. در صورت بروز مشکلات تنفسی، کبود شدن ناخن‌های دست و یا در صورت احساس ناراحتی قلبی، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن