آموزش خردسال

از داستان های مادر بزرگ تا انیمیشن های 3D

شاید یکی از بزرگترین دلایل سیطره رسانه های گوناگون بر کودکان امروز ، تنها گذاشتن آنها با این دوستان جدیددش است . دوستانی که امروز نسبت به گذشته بسیار با ایشان همراه تر هستند . برنامه های تلویزیونی که قبلا به زور به ۱۲ ساعت پخش میرسیدند الان ۲۴ ساعته هستند و تعداد کانالهای تلویزیونی داخلی ۲ رقمی شده و کانالهای تلویزیونی ماهواره ای هم قابل شمارش نیستند . سبک زندگی امروز هم زمانی را که می خواهیم با کودکمان بگذرانیم بسیار کوتاه کرده است .

نسل های گذشته در میان تنهایی خود در بین رسانه ها رسانه ای داشتند که همان قصه گویی بزرگترها برای ایشان بود ( مارشال مک لوهان : رسانه پیام است ) . قصه گویی از عوامل بسیار اثرگذار در روحیه و ذهن کودک و حتی بزرگتر هاست . اینکه شما هنوز هم قصه های کودکی تان را به یاد دارید نشان دهنده این مدعا است .

قصه‌گویی، عبارت است از هنر یا حرفه نقل داستان به صورت شعر یا نثر که شخص قصه‌گو آن را در برابر شنونده‌ی زنده اجرا می‌کند. داستان‌هایی که نقل می‌شود، می‌تواند به صورت گفتگو، ترانه، آواز با موسیقی یا بدون آن، با تصویر و سایر ابزارهای همراهی باشد. ممکن است از منابع شفاهی، چاپی یا ضبط مکانیکی استفاده شود و یکی از اهداف آن بایستی سرگرمی باشد. در روزگاران کهن، تاریخ سنت‌ها، مذهب، آداب قهرمانی‌ها و غرور قومی به وسیله قصه‌گوها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شد.

یکی از قدیمی‌ترین گفته‌ها درباره قصه کودکان، سخن افلاطون در کتاب جمهوریت است که این‌چنین به بیان اهمیت قصه برای کودکان می‌پردازد: باید پرستاران و مادران را وادار کنیم که فقط حکایت‌هایی را که پذیرفته‌ایم، برای کودکان نقل کنند و متوجه باشند که پرورشی که روح اطفال به وسیله حکایات حاصل می‌کنند، به مراتب بیش از تربیتی است که جسم آنها به وسیله ورزش پیدا می‌کند.

شاید اکنون منتظرید تا بدانید که قصه گویی چه تاثیری در کودکان دارد ، می خواهم غافلگیرتان کنم !

کافی است تا بدانید قصه گویی چه تاثیری بر شما دارد ؟! تا اهمیت آن را درک کنید .

می خواهم با یک نمونه عملی شده به این بحث بپردازم . در کتابی خواندم که در سوئد طی اردوهایی کودکان را نزد سالمندان ( خانه سالمندان یا …) می برند و از سالمندان می خواهند برای آنها قصه بگویند . آنها بنا به تحقیقات خود دلیل این امر را افزایش خودباوری و تزریق روحیه اهمیت داشتن در میان سالمندان و افزایش امید به زندگی و رضایت از زندگی در میان آنها می دانند . آنها معتقدند که قصه گویی با توجه به سیطره و قدرتی که به عنوان یک اثر گذار به قصه گو منتقل می کند باعث افزایش اعتماد به نفس وی می شود .

اینکه شما به عنوان قصه گو خالق دنیایی باشید که خود ساخته اید و آن را مطابق میل خود و مخاطبان قصه تان اداره کنید ، همان حس آفرینندگی را در انسان تقویت خواهد کرد .

 اگر تاکنون برای کودکانتان قصه نمی گفتید ، حالا به خاطر خودتان هم که شده برای آنها قصه بگویید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن