آموزش خردسال

اهمیت بهداشت فردی در استخرهای شنا

 

اهمیت بهداشت فردی در استخرهای شنا:

الف)خطرات میکروبی: استخر شنا محل بسیار مناسبی برای انتقال بیماریهای پوستی و عفونی می باشد. اهمیت بهداشتی آب استخرهای شنا در رابطه با کیفیت میکروبی و شیمیایی آب می باشد. بعلت اینکه در یک مدت زمان محدود تعداد زیادی از افراد همزمان از استخر استفاده می کنند، بنابراین استخرهای شنا همیشه با مسائل و خطرات بهداشتی همراه می باشند. چنانچه اگر آب تأمینی برای استخر کاملا سالم هم باشد ، ورود حتی مقادیر جزئی باکتریهایی پاتوژن توسط شناگران احتمال خطر عفونت را بهمراه دارد. آب شناگاهها اگر چه به مصرف شرب نمی رسند اما در صورت تماس با بدن انسان یا بلع اتفاقی موجب انتقال بیماری به انسان می شود.  بخصوص در مواردی که آب دارای باقیمانده مواد گندزدای فعال (مانند کلر)به مقدار کافی نباشد این خطر بیشتر می شود.از جمله این بیماریها:تب تیفوئید، دیسانتری، تراخم، لیپتوسپیروزیس، انتقال کرم های حلقوی و دیگر عفونت های پوستی، شیستوزومیاریس، خارش شناگران، بیماریهای دستگاه تنفسی ( عفونت سینوس ها، عفونت گوش و گلو) .
باکتریهای شاخص آلودگی مدفوعی عمدتاً کلیفرم های مقاوم به حرارت می باشد
ولی سایر میکروارگانیسم ها شامل سودموناس آئروژینوزا ، ایشرشیاکلی ،کلستریدیوم، استرپتوکوکهای مدفوعی و مایکوباکتریوم مورنیوم (عامل عفونت های پوستی) می باشند. مایکوباکتریوم مورنیوم باعث ایجاد عفونت های مختلف چشم، گوش، پوست و عامل گرانولوما در افرادی که از استخرهای شنای عمومی استفاده می نمایند می گردد. سایر عفونت های باکتریایی و ویروسی ازجمله تب، ورم ملتحمه چشم در شناگران مشخص شده است.بیماریهای ناشی از ویروس ها شامل آدنوویروس ها، ویروس هپاتیت نورواک و اکو ویروس می باشد. ولی فراوانی همه گیریهای گزارش ،Aشده توسط آدنوویروس ها بیشتر می باشد. علائم ناشی از آدنوویرو س ها شامل عفونت گلو، پلک ها و ناراحتی ملتحمه و حلق . درصورتیکه علائم عفونت های ناشی از سایر ویروس ها، تهوع، استفراغ ، سردرد، اسهال و تب می باشد.شیگلا و اشرشیاکلی 157 ، دو باکتری مرتبط به هم می باشند که اخیراًهمه گیری ناشی از آن در استخرهای شنا گزارش شده است. علائم عفونت با اشرشیاکلی 157 ، شامل اسهال خونی و سندرم اورمیک استفراغ و تب در بیشتر موارد است . ویژگی (HUS) همولیتیک کم خونی همولیتیک و نقص کلیوی حاد است و فراوانی آن بیشتر دراطفال و نوجوانان و سالخوردگان می باشد. علائم عفونت از شیگلا شامل اسهال، تب و استفراغ می باشد. لیپتوسپیرا و لژیونلا پنوموفیلا نیز می توانند از طریق آب شناگاههامنتقل شوند.خارش پای شناگران که شیستوزومای غیرانسانی عامل آن است نیز منتقل می شود. عفونت پای ورزشکاران که عامل آن گونه ای قارچ تریکوفیتون (عفونت درلابلای (Athlet’s foot)انگشتان پا ایجاد می شود) می باشد از طریق شنا در آب آلوده منتقل می شود.خطر بیماریهای مرتبط با پروتوزئرها در استخرهای شنا عمدتاً به دو انگل ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم مربوط می شود. این دو ارگانیسم دارای کیست بوده و مقاومت بالایی نسبت به شرایط نامساعد محیط وگندزداها دارند . هر دو آنها در مقادیر کم هم عفونت زا بوده و به میزان زیاد توسط افراد آلوده دفع می شوند. علائم عفونت با ژیاردیا شامل اسهال، قولنج، کاهش اشتها، خستگی و تهوع و علائم عفونت باکریپتوسپوریدیوم اسهال، استفراغ، تب و دردهای شکمی است. ژیاردیالامبلیا بوسیله بلعیدن و فرو بردن احتمالی آب آلوده استخرهای شنا منتقل می شود. نگلریا فاولری از پروتوزوئرهائی می باشد که از آبهای آلوده و استخرهای شنا جدا شده و می تواند عامل بیماری مننگو آنسفالیت آمیبی گردد که اولین بار در سال 1965 در استرالیا گزارش گردید .
اغلب بعد از 4 تا 5 روز که این آمیب به بدن وارد می شود می تواندباعث مرگ گردد.
این پروتوزوئر از طریق غشاهای موکوسی به بینی وارد میشود و به سیستم اعصاب مرکزی می رسد. این بیماری بیشتردر اثر شنا کردن و شیرجه رفتن در استخرهای آب گرم در آمریکا گزاش شده است آکانتاموبا، آمیب دیگری است که سبب عفونت حاد یا مزمن ولی با شدت کمتر از نگلریا می گردد.
ب)خطرات شیمیایی:
مواد شیمیایی مورد استفاده درتصفیه آب استخر، مواد حاصل از واکنش این مواد،
بخصوص گندزداها با مواد آلی و معدنی موجود در آب خام و مواد آزاد شده از شناگرها مانند باقیمانده مواد پاک کننده، مواد آرایشی، ترشحات بدن شناگران ،عرق، ادرار و … از جمله مواردی است که خطرات ناشی از موادشیمیایی را بدنبال دارد .
مشخصه های فیزیکی (ظاهری) آب استخر:

میزان دمای آب مطلوب برای عموم 23 تا27درجه و ایده ال 26-28 درجه سانتیگراد است و نباید از29درجه بیشتر شود، عدم وجود رنگ درآب استخر، وجودشفافیت ونبود کدورت و موادمعلق در آب بنحوی که خط کف استخر در عمیق ترین قسمت براحتی دیده شود، عدم وجود لایه روغنی و کف در سطح اب استخر،… را میتوان نام برد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن