رشد شیرخوار

تکامل نوزاد شما در یک ماهگی

همچنین ممکن است وقتی در صندلی اتومبیل نشسته (بخصوص اگر بوسیله بالشتک های مخصوص که به این منظور طراحی شده است حمایت شود) سرش را بالا نگاه دارد.

کشف اندام ها

هنگام تولد، نوزاد هیچگونه شناخت و آگاهی در مورد دستها و پاهای خود ندارد. در طول یکماه اول زندگی آنها را کشف می کند که برای او عمل دشواری محسوب می شود. در ابتدا کف دستها و پاها را کشف می کند. شما می توانید با نگه داشتن دستهای او در بالای سرش و صحبت در مورد اندامها و یا شمردن انگشتها، علاقه اش را تشویق کنید.

فراگیری آرام کردن خود

نوزادان عاشق مکیدن هستند. آنها به مکیدن نیاز دارند. در حقیقت ممکن است شما کشف کرده باشید که استفاده از پستانک در آرام کردن نوزاد بسیار موثر است و نوزاد در یک ماهگی می تواند خود را با آن آرام سازد و وقتی نمی تواند آن را بیابد ممکن است از شصت دست یا سایر انگشتان برای آرام کردن خود استفاده کند.

مکیدن انگشت در شیرخواران بزرگتر ممکن است بیانگر نیاز برای لمس شدن و در کودکان بزرگتر نشانه ای از اضطراب باشد و باید به آن توجه شود.

نگریستن به کسی که با او حرف می زند

نوزاد یکماهه شما می تواند با تولید اصواتی از ته حلق و شبیه کو کو یا هوم احساس خود را بیان کند. تعداد کمی از نوزادان در این زمان واقعا می خندند. حتما وقتی او صداهای ته حلق و اصواتی نظیر کو کو و سایر اصوات را از دهان خارج می کند با اصواتی مشابه پاسخ دهید و با او رو در رو صحبت کنید. نوزاد از جلب توجه شما لذت می برد. اگر شما کار دارید می توانید از آنسوی اتاق با او صحبت کنید زیرا او حتی از شنیدن صدای شما از راه دور هم لذت می برد. علیرغم آنکه نوزاد شما از چند روزگی قادر به شناسایی شما بوده است ممکن است در پایان ماه اول زندگی بتواند این توانایی خود را نشان دهد. تقریبا نیمی از نوزادان در این سن شناخت واضحی نسبت به والدین نشان می دهند. (نسبت به پدر و مادر عکس العملی بیش از آنچه نسبت به غریبه ها نشان می دهند، آشکار می سازند.) و ممکن است نوزاد با دیدن شما ساکت شود و به چشمهای شما خیره شود و یا حتی لبخند بزند.

لذت بردن از موسیقی

حالا که نوزادتان قادر است ساعات بیشتری از روز را بیدار بماند شما می توانید از این زمان برای تحریک تکامل حس شنوایی او استفاده کنید. می توانید ترانه های مورد علاقه خود را بخوانید و یا از نوارها و CD های موسیقی مخصوص کودکان استفاده کنید. البته لازم نیست که تنها از ترانه های کودکان استفاده کنید می توانید خانه را مملو از آوای موسیقی سازید و حتی از موسیقی کلاسیک و آثار موتزارت استفاده کنید و شاهد لذت بردن نوزادتان از موسیقی باشید. وی لذت را بصورت تولید اصواتی نظیر کو کو و جمع کردن لب ها و حرکات انقباضی دست ها و پاها نشان می دهد. صدای باد و یا تیک تاک ساعت نیز برای نوزاد لذت بخش و سرگرم کننده است. هر چه تنوع موسیقی ها و اصوات بیشتر باشد لذت آن بیشتر خواهد بود. رفته رفته متوجه خواهید شد که او نسبت به یکی از انواع موسیقی ها واکنش بیشتری نشان می دهد که بیانگر لذت بیشتر و آغاز تکامل وی به سمت ترجیح دادن است.

چشم ها می توانند اشیا را دنبال کنند

نوزاد شما در این زمان می تواند با چشمانش که قدرت تمرکز کردن یافته اند حرکت اشیا را دنبال کند؛ کاری که در زمان تولد تنها برای مدت کوتاهی قادر به انجام آن بود. فروشگاههای اسباب بازی فروشی مملو از اسباب بازی هایی هستند که برای تکامل این مهارت طراحی شده اند. ولی شما می توانید این کار را به همان خوبی با اشیا معمولی نیز انجام دهید. یک جغجغه یا ملاقه پلاستیکی با رنگ روشن را در جلوی او نگاه دارید و به دو طرف حرکت دهید. سپس به بالا و پایین حرکت دهید. این عمل باید توجه نوزاد شما را جلب کند. با این حال ممکن است وی قادر نباشد تا حدود سه ماهگی حرکات عمودی را به نرمی دنبال کند. شما می توانید با او به بازی چشم- در- چشم را انجام دهید؛ به اینصورت که  صورت خود را به سرعت به او نزدیک کنید و به آرامی سرتان را از یک طرف به طرف دیگر بچرخانید. معمولا چشم های نوزاد در چشم های شما قفل می شود.

آیا تکامل نوزاد من طبیعی است؟

بخاطر داشته باشید که هر نوزادی منحصر به فرد است و سرعت تکامل های شناختی او با دیگران متفاوت است. موارد ذکر شده تنها باید به عنوان خطوط راهنمای آنچه که نوزاد شما توانایی انجامش را دارد، مورد استفاده قرار گیرد. اگر نوزادی نمی تواند همه این کارها را انجام دهد، بزودی خواهد توانست. اگر نوزاد شما نارس است معمولا نیاز به زمان بیشتری برای انجام کارهای مشابه با سایر نوزادان همسال خود خواهد داشت. به همین دلیل است که متخصصین اطفال معمولا معتقدند نوزادان زودرس دارای 2 سن متفاوت هستند. سن زمانی (از روز تولد محاسبه می شود) و سن هماهنگی (از تاریخی که باید بدنیا می آمده، محاسبه می شود).

پزشکان معمولا تکامل نوزادان زودرس را از زمانی که باید بدنیا می آمده ارزیابی می کنند.

اگر در زمینه تکامل نوزاد خود سوالی دارید می توانید از پزشک او بپرسید.

 
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن