روانشناسی خردسال

پسر 3 ساله ام به شدت از گربه می ترسد. چکار کنم؟

پیش از به کارگیری راهکارهایی برای از بین بردن ترس کودک، به چند نکته توجه کنید:

1- ترس خود از حیوانات را به کودک منتقل نسازید؛

2- برای نزدیک نشدن او به گربه، مراقبت شدید نکنید؛

3- وقتی گربه ای را می بینید، با هراس، او را به دور شدن از آن وا ندارید.

برای از بین بردن ترس کودک از گربه، گاهی در بازی ها، نقش گربه را بازی و میومیو کنید. درباره زندگی گربه ها، کتاب های مصوری را تهیه کرده، در اختیار کودک بگذارید و درباره گربه ها قصه هایی خوب برایش بگویید. او را به باغ وحش ببرید تا با حیوانات بیشتر آشنا شود.

پس از این مقدمات، باید کودک را با موقعیت ترس (گربه) مواجه کنید. این مواجهه باید به تدریج و کاملاً حساب شده باشد.

وقتی گربه ای خانگی را می بینید، آن را از دور به فرزند خود نشان دهید و جمله هایی را درباره ناز و ملوس بودن گربه ها بگویید. زمانی که گربه را به او نشان می دهید، خوراکی خوشمزه ای را در اختیار کودک قرار دهید و بدین صورت، محرک مطبوعی (خوراکی) را جانشین محرک نامطبوع (گربه) کنید. بعد خودتان (بدون فرزند) چند گام به سوی گربه بروید و به کودک پیشنهاد کنید که با شما همراه شود. در صورت مقاومت، هرگز از زور استفاده نکنید و مواجهه را به زمانی دیگر وانهید.

در صورت تمایل، کاملاً آرام و بدون شتاب به سوی گربه بروید و به فرزند خود بگویید میزان ترس خود را با شمارش از 1 تا 10 اعلام کند. اگر هنگام حرکت به سوی گربه، درجه ترس او به 10 نزدیک شد، یک دقیقه توقف کنید و دوباره در صورت تمایل کودک، حرکت را ادامه دهید و اگر درجه ترس او کاهش نیافت و به ادامه حرکت رغبت نشان نداد، طرح مواجهه را متوقف و زمانی دیگر با شیوه پیش گفته آغاز کنید.

در صورت نزدیک شدن کامل کودک به گربه، او را از لمس و ناز کردن آن باز دارید؛ زیرا احتمال چنگ زدن گربه و تجربه ای ناخوشایند برای کودک وجود دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن