تغذیه شیرخوار

میوه‌های ممنوع برای کودکان زیر یک سال

نتایج مطالعات نشان داده است، میوه‌های دانه‌دار همچون کیوی و توت فرنگی و نیز سفیده تخم مرغ به دلیل ایجاد حساسیت و آلرژی و خوردن عسل به دلیل ایجاد مسمومیت برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.

علت بروز حساسیت یا آلرژی توسط مواد غذایی همچون سفیده تخم مرغ و میوه‌هایی مانند گیلاس، کیوی و …. تولید ایمونوگلوبین E و چگونگی بروز علائم حساسیت در کودکان نیز به صورت کهیر و قرمزی پوست است.

حساسیت به پروتئین شیرگاو نیز از جمله حساسیت‌های غذایی کودکان می باشد حساسیت به شیر گاو، ناشی از حساسیت به کازئین شیر است و از آنجایی که این نوع پروتئین در اثر حرارت بالا و جوشاندن تغییر می‌کند، اغلب افراد به ویژه کودکان با مصرف شیر جوشانده و استریلیزه ی شیر خشک دیگر دچار آلرژی نمی‌شوند.

شیر

کارشناسان تغذیه در خصوص ممنوعیت مصرف عسل در نوزادان زیر یکسال گفته اند : به دلیل نارس بودن دستگاه گوارش نوزادان زیر یک سال ،،باکتری کلستریدیوم بوتولینوم غیر فعال موجود در عسل نمی‌تواند توسط ترشحات معده به طور کامل غیر فعال شود، بنابراین سم بوتولیسم در دستگاه گوارش نوزاد تولید و نوزاد دچار مسمومیت شدید غذایی می‌شود.گاهی این سم با فلج کردن عضله تنفسی نوزاد می‌تواند منجر به مرگ وی شود.

عسل

بنابراین این باور عمومی که ترکیب غذای کمکی نوزاد زیر یک سال با عسل باعث مقوی شدن آن می‌شود، کاملا نادرست است

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن