روانشناسی خردسال

تقویت مغز نوزاد در ماه بیستم تولد

تقویت مغز نوزاد در ماه بیستم تولد

 

برخی از کودکان که در ارضای میل کنجکاوی خود دربارۀ شیء ممنوعه مصر هستند، هر وقت حواس پدر یا مادرشان به آن‌ها نباشد، دزدکی به آن دست می‌زنند یا از پدر و مادرشان می‌خواهند به آن‌ها نگاه نکنند. نباید چنین رفتارهایی را به خودتان بگیرید یا سریع قضاوت کنید. فکر نکنید که کودکتان موذی و آب زیر کاه است. این نوع رفتار فقط به دلیل عدم تکامل رشد شناختی اوست. کودکتان در حدود 24 ماهگی، به چیزهایی که ممنوع کرده‌اید، حتی زمانی که نگاهتان مستقیماً متوجه او نیست، دست نمی زند.
لازم نیست یادآوری کنیم هنوز روزهایی که باید چشمانی تیزبین مانند عقاب داشته باشید، به سر نیامده است! به خاطر مسائل ایمنی اگر شیء ممنوعه ای در دسترس کودکتان قرار دارد، باید مدام توجه‌تان به او باشد (یا اینکه آن شیء را از دسترس او خارج کنید).
هنگامی که باید فهرستی غنی از کلمات را برای کودکتان استفاده کنید، از انجام این کار خودداری نکنید. چه در هنگام آشپزی، باغبانی، استفاده از آیفون و چه هنگام ساخت قفسۀ جدیدی برای کتاب‌ها، از تمامی کلمات مربوط به آن‌ها استفاده کنید و موارد استفادۀ مختلف هر یک را توضیح دهید. با این کار توانایی یادگیری زبان کودکتان بسیار قوی خواهد شد.
در حالی که کودکتان متوجه می‌شود که او و شما می‌توانید نظرات متفاوتی داشته باشید، به دنبال این می‌گردد که ببیند در چه چیزهایی اختلاف نظر دارید. برای مثال او متوجه می‌شود که شما دوست ندارید او به دستگاه  DVD که خیلی نسبت به آن کنجکاو است، دست بزند یا اینکه شما و او می‌توانید بر سر علاقۀ او به این وسیلۀ خیره کننده اختلاف‌نظر داشته باشید؛ این موضوع برایش بسیار جالب است.
مسأله‌ای که هضم آن خیلی سخت است این است که کودک نوپای‌تان نیاز دارد تا حس کنجکاوی خود را ارضا کند و همچنین می‌فهمد که این تعارض تمایلات میان شما، علاقۀ او را به جلب رضایت شما، تحت الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین اگر نمی‌خواهید به دستگاه DVD دست بزند، بهتر است تا زمانی که دورۀ علاقه به چنین اختلاف‌نظرهایی بین شما و او طی شود، آن را دور از دسترس او قرار دهید. این دوره معمولاً در سن 3 سالگی طی می‌شود.

واضح است که والدین برای مدیریت چنین اختلاف‌هایی نیاز به مهارت دارند و باید بیاموزند که این اختلاف‌ها را به خود نگیرند. هنگام بروز چنین اختلاف‌هایی به یاد داشته باشید که او در مقابل شما قرار نگرفته است، بلکه فهمیده است که شما دو نفر می‌توانید افکار، احساسات و خواسته‌های متفاوتی داشته باشید و می‌خواهد هر یک از این‌ها را بیازماید.
همان‌طور که می‌دانیم کودکان نوپا در این سن، به پیدا کردن رابطه‌ای میان رفتار خودشان و رفتار دیگران اشتغال دارند (ارزیابی می‌کند که که اول چه واکنشی باید داشته باشد، سپس چه کاری باید انجام دهد و این که اکنون چه کاری طبیعی است) و کودکان از طریق این تجزیه و تحلیل‌ها به این نتیجه می‌رسند که افراد پیرامونشان درست مشابه آن‌ها با دنیا تعامل دارند. کودک به موقع می‌پذیرد که رفتار دیگران شبیه رفتار خودش است و وقتی اختلافی در این مورد مشاهده کند، به دنبال دلیل آن می‌گردد.
این مسأله در مورد تعامل با اشیاء نیز صدق می‌کند. با پی بردن کودک به استفادۀ طبیعی و مؤثر شما از ابزار موجود در خانه، مشاهدۀ هر چیزی که با منطق روزانۀ او تناقض دارد، باعث سردرگمی‌اش می شود. وقتی شما کاری خلاف عادت انجام می‌دهید که هیچ دلیل موجهی ندارد، کودکتان شگفت‌زده به نظر می‌رسد و در عوض سعی می‌کند از شیوۀ مؤثر و کارآمد‌تری که می‌شناسد، استفاده کند.
برای تفریح، سوپ‌تان را با چنگال بخورید و چهرۀ کودک‌تان را تماشا کنید. او می‌داند که این کار خنده‌داری است، مگر اینکه تمام قاشق‌های خانه گم شده باشند. او از این کار شما تقلید نکرده و از قاشق استفاده خواهد کرد.
در بلند مدت این مهارت موجب انجام کارهای ابتکاری خواهد شد. همۀ ما عادت داشتیم از دستگاه تایپ استفاده کنیم، سپس فردی با استفاده از نرم افزار پردازش لغت، شیوۀ کارآمدتری را خلق کرد. اکنون مرتب نرم‌افزارمان را ارتقاء می‌دهیم، زیرا سازندگان آن می‌توانند برنامه‌های مؤثرتر و کارآمدتری را خلق کنند. همۀ ما انسان‌ها به دنبال چنین چیزی هستیم، یعنی انجام سریعتر و مؤثرتر کارها با استفاده از منابع کمتر. جالب است که این علاقه در مهندسان کوچک 20 ماهه نیز خودش را نشان می‌دهد!

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن