روانشناسی خردسال

رفتارهای تقلیدی کودکان

 

ممکن است کودکتان را در حال شانه کردن مو‌هایش، پاک کردن پیشخوان آشپزخانه با پیشبندش، فشردن دکمه‌های موبایلتان و یا زدن عینک آفتابیتان ببینید. او بالاخره جملات شما و الگوهای کلامی شما را نیز می‌آموزد.
تقلید جنبهٔ منفی هم دارد. کودکتان ممکن است شما را در حال خوردن قرص‌های ویتامین یا سایر قرص‌ها ببیند و بعد وقتی که حواستان به او نیست، تصمیم بگیرد که خودش هم این کار را انجام دهد. پس مواظب ایمنی او باشید. دارو‌هایتان را در ظرفهای دارای درپوش محافظ کودک و دور از دسترس او قرار دهید. اجازه ندهید که نحوۀ باز کردن آن را ببیند، زیرا مشتاق خواهد بود که درست مثل شما در آن را باز کند
از حرکات و صداهای جدید و نیز رفتارهایی که می‌بینند و می‌شنوند تقلید می‌کند، هر چند به احتمال زیاد از رفتارهایی تقلید می‌کنند که از عهده انجام آن بر می‌آیند(مثل حرکت دادن دست ها)
فرزندان دوست دارد شبیه کسانی که خوشش می‌آید، باشد. او احساس می‌کند که می‌تواند مثل پدر و مادرش باشد. او احساس می‌کند که می‌تواند مثل پدر و مادرش باشد، درست مانند اینکه کیف شما را در هر جائی در خانه با خودش حمل می‌کند یا کلاه پدرش را سر می‌گذارد.
فرزند یک ساله شما امتحان می‌کند که چگونه می‌تواند با افراد رابطه برقرار کند. چطور می‌تواند شبیه آنها باشد و چگونه آنها می‌توانند مانند او باشند. در حقیقت فرزندتان خودش را با دیگران مقایسه می‌کند و این فرصت خوبی برای تقلید کردن و یاد گرفتن خیلی چیزهاست.
هربار که شما با لبخند هدیه‌ای به و می‌دهید و یا از او تعریف می‌کنید که در آینده بچه خوبی می‌شوی. او تشویق می‌شود که همیشه همین رفتار را داشته باشد. سرگرمی و بازی‌ها (به خصوص بازی‌هائی که سر گروه داشته باشد) و ترانه‌ها و آهنگ‌ها، بهترین فرصت برای یادگیری و تقلید کردن فرزندان است. به عقیده یکی از از کارشناسان تقلید کردن در حقیقت شکلی از چرب زبانی و جلب توجه کردن است.کودکان احساس می‌کنند که وقتی شما آنها را سرمشق قرار می‌دهید با ارزش‌تر و مورد احترام بیشتری قرار می‌گیرند

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن