آموزش خردسال

نکات تازه در مورد امن کردن خانه برای کودکان

راه­های ساده ­ای هم برای این کار وجود دارند. مسئله امن تر کردن خانه برای کودکان نوپا باعث شده که کتاب­ ها، راهنماها و دستورالعمل­ های بسیاری در این زمینه چاپ شود و حتی مشاورین متخصصی هم در این زمینه فعالیت کنند. اگر کمی جستجو کنید می­بینید که تعداد زیادی محصولات و راهنماها در این زمینه برای فروش وجود دارند. آیا فرزند شما واقعاً به یک کلاه ایمنی یا گاو صندوق پر از دارو نیاز دارد؟ در اینجا یک طرح گام به گام ارائه می­کنیم که می­تواند در این مورد کمک کننده باشد:

  1. 1.       مراقب باشید. هیچ جایگزینی برای نظارت و چشمان شما وجود ندارد ! پس هرگز فرزندتان را تنها رها نکنید مگر آنکه او در یک تخت مخصوص نوزاد یا زمین بازی ایمن باشد و در این صورت تازه آن هم برای چند دقیقه (مگر آنکه خواب باشد). کمک­ های اولیه­ مخصوص نوزادان را یاد بگیرید و شماره­ های اورژانس را دم دست بگذارید. مراقبت از نزدیک این مزیت را نیز دارد که می­توانید به فرزندتان بیاموزید که بعضی چیزها ممنوع هستند.اگر دستش به چیزی که مناسب او نیست می­رسد، قاطع و محکم بگویید «نه!این مال بچه­ها نیست» و در عوض چیزی که برای او مناسب است (مثلاً اسباب بازی­هایش)را پیشنهاد کنید.پس از چند بار تکرار، منظور شما را متوجه خواهد شد.
  2. 2.       مناطق امن ایجاد کنید. مطمئن شوید که اتاق خواب فرزند شما که در حالت ایده­ آل اتاق دیگری به جز اتاق تفریح و سرگرمی خانواده است خالی از اشیای تیز است، پله ­هایش محافظ دارند، پریزهایش به درپوش مجهز شده­اند، کمدها و قفسه ­هایش محکم هستند، اسباب و اثاثیه­ اش به خوبی نصب و در جای خود قرار گرفته­ اند و … .

در این صورت فرزند شما می­تواند بدون نظارت نزدیک و مستقیم شما به راحتی در این نواحی بازی کند؛ اگر چه شما در این صورت نیز باید نزدیک او باشید اما کودک برای کسب تجربه و یادگیری  آزادی عمل لازم را دارد.  چنانچه می خواهید اتاق­های خاصی(مثلاً اتاق ناهارخوری یا اتاق نشیمن)را برای کودک­تان امن کنید، در این صورت باز هم می­توانید از دکورهای معمولی استفاده کنید و لزوماً نیازی نیست که دکور اتاق را به دکور کودکانه تغییر دهید.می­توانید در این موارد از موانع یا محافظ­های مخصوص استفاده کنید یا اینکه برای درها یک محافظ دستگیره نصب کنید (وسیله ­ای که فقط بزرگترها می­ توانند با استفاده از آن در را باز کنند).

3.       برای پیشگیری از حوادث، شکستنی­ ها را در جای مناسبی قرار دهید. فعلاً عتیقه جات خانوادگی ، اشیائ گرانبها و سایر 

 
 
 
 
 

 


مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن