ضرورت ورود کارشناسان آموزشی در ساخت برنامه های کودک
مطالعات تجربی و آزمایشهایی که صورت گرفته نشان داده که تلویزیون میتواند هم روی جسم و هم روی ذهن و مهارتهای شناختی و جنبههای عاطفی کودکان تاثیر بگذارد. آنچه میبینیم این است که به وضوح روی تحرک بچهها تاثیر گذاشته و آنها را تنبل کرده که مشکلات قلب و عروقی را در پی خواهد داشت و همچنین اینکه روی معاشرت و ارتباط آنها با دیگران تاثیر گذاشته است.
براساس نظر دکتر علیرضا رحیمی، دکترای تعلیم و تربیت ،در حال حاضر در برنامهها کارشناس کودک هم حضور دارد، ولی کارشناسانی که از سطح تحصیلات، تخصص و تجربه کافی در این زمینه برخوردار نیستند، بلکه صرف این که سازندگان اسم آنها را بیاورند و بگویند ما از نظر کارشناس هم استفاده کردهایم همکاریهای کوچکی در تولید برنامهها دارند.
کسانی که قرار است برای بچهها برنامه بسازند باید به چند نکته توجه کنند، یکی اینکه هر یاد دادنی تربیت کردن نیست و باید رسانهای تربیتی و رسانهای عقلانی محقق شود. رسانه عقلانی هم رسانهای است که هدف اساسی و جهتگیری آن به روش قوه تعقل آدمی است و نیز هدف و ابزار برنامه آن عقلانی است. ما خودمان کاری را شروع کردیم و با برنامهسازها جلسات گفتگو و مباحثهای داشتیم، ولی هنوز نتوانستهایم به صحن تاثیرگذاری حضور پیدا کنیم و در تلاشیم به این کار جنبه رسمیتری بدهیم تا هم روی صدا و سیما اثر بگذارد و هم با مشارکت تولیدکنندگان برنامههای کودک، برنامههای بهتری برای بچهها ساخته شود. برنامهسازی برای کودکان کار پیچیدهای است و کسانی که راهشان به تلویزیون باز میشود باید هم در حوزه تربیت و هم در حوزه رسانه تخصص کافی داشته باشند در غیر این صورت روز به روز اوضاع بدتر میشود و حتی میتواند به دلسردی بچهها از همین برنامههای تلویزیونی و رو آوردن آنها به برنامههای بزرگسالها منجر شود که عواقب خاص خودش را دارد.